Langkau ke kandungan utama

Kisah pemandu Grabcar

Kisah seram pemandu grab
Pengalaman ngeri pemandu Grab

Sekarang ni dah beberapa tahun aku jadi pemandu Grab. Cerita yang aku nak kongsi kali ni seram ada, sedih pun ada.

Satu malam aku pergi ambil penumpang. Bila aku sampai, aku dapati ada 4 orang tengah tunggu untuk naik kereta aku. Seorang lelaki tua, mungkin dalam usia 50an manakala lagi 3 orang penumpang pula kelihatan lebih muda dalam lingkungan usia 20an macam tu.

Lalu mereka pun masuk ke dalam kereta aku. Salah seorang lelaki muda itu duduk di tempat duduk hadapan sebelah aku, manakala 2 lagi lelaki muda duduk bersama lelaki tua tersebut di tempat duduk belakang kereta.

Aku perhatikan, dua orang budak muda yang duduk bersama dengan orang tua di belakang tu hanya membisu sahaja sepanjang perjalanan. Salah seorang dari mereka memakai sweeter dengan logo adidas yang besar dibahagian dada, manakala seorang lagi pula pakai t-shirt warna kelabu dan memakai snow cap di kepala.

Sepanjang perjalanan itu, aku, budak muda yang duduk di kerusi depan dan orang tua dibelakang tu cuma bercakap sepatah dua sahaja, manakala dua orang budak muda yang duduk bersama orang tua di belakang tu cuma senyum-senyum.

(mereka nak balik ke hotel tempat mereka menginap malam tu)

Bila sampai ke destinasi, aku pun hidupkan lampu dalam kereta supaya semua penumpang boleh nampak kalau-kalau ada barang-barang mereka tertinggal sebelum mereka buka pintu dan turun dari kereta.

Tapi bila lampu dalam kereta dihidupkan aku tengok pada cermin pandang belakang dua orang budak muda yang duduk bersama dengan orang tua di tempat duduk belakang tu dah tak ada.

“Bila masa pula mereka keluar? Pintu kereta pun belum buka lagi?

Aku pun toleh kepada orang tua yang duduk di tempat duduk belakang

“Mana lagi dua orang tadi???” - aku tanya dengan muka penuh kehairanan

“Dua orang apa? Kami la dua orang, saya dengan anak saya yang duduk kerusi depan ni” - orang tua tu jawab. Dia dengan anak dia yang duduk kerusi sebelah aku ni pun pelik tengok aku tanya macam tu.

Aku pun cerita pada mereka yang sepatutnya masa naik kereta ni tadi ada 4 orang termasuk mereka berdua. Lelaki tua tu dengan anak dia pula cakap yang naik tadi cuma mereka berdua sahaja.

Tapi akhirnya lelaki tua tu dengan nada yang berseloroh bertanya macam mana rupa 2 orang budak yang aku nampak tu. Aku pun jelaskan pada dia rupa dua orang penumpang yang hilang tu. Dan pada ketika ini muka lelaki tu berubah.

Menurut lelaki tua itu, dua orang anaknya (adik-adik kepada budak yang duduk di kerusi depan tu) telah mati dalam satu kemalangan jalan raya. Ketika itu lelaki itu sendiri yang memandu kereta dalam keadaan mengantuk.

Dan akibat dari kejadian itu lelaki itu trauma dan tak berani lagi memandu kereta. Pakaian yang mereka pakai ketika kemalangan itu sama dengan pakaian yang 2 orang budak yang ghaib itu pakai.

Malam tu aku balik rumah termenung memikirkan apa sebenarnya berlaku

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Ada sesuatu yang bersiul kat luar rumah aku tepat pada pukul 3 pagi setiap malam

Tiap-tiap malam, tak kira dalam apa cuaca sekalipun, ada sesuatu yang akan berjalan melintasi rumah aku sambil bersiul. Tapi aku cuma boleh dengar bunyi bersiul ni kalau aku duduk kat area ruang tamu atau dapur rumah aku. Rumah aku ni boleh dikatakan rumah paling hujung dalam kampung ni. Lepas je rumah aku ni dah jalan mati. Kalau kereta salah jalan biasanya terpaksa patah balik. Biasanya bunyi bersiul tu akan mula kedengaran dari bahagian depan ruang tamu rumah dan benda tu akan berjalan sambil melintas rumah aku hingga ke bahagian dapur. Bunyi bersiul tu akan hilang bila smpai ke jalan mati di belakang rumah aku. Masa aku kecil-kecil dulu, aku dengan kakak aku selalu juga pergi ke bahagian dapur rumah untuk curi-curi dengar bunyi bersiul ni. Mak dan ayah kami tak suka bila kami buat macam tu. Kalau ayah dapat tangkap kami cuba curi-curi dengar, ayah mesti mengamuk punya. Tapi ayah tak pernah la mengamuk lebih-lebih. Sebab walaupun kami pernah cuba curi-curi dengar, kami tak pernah la

Bunyi "BEEP" di telinga ku

Aku masih ingat dengan jelas peristiwa anak aku dirogol dan ditinggalkan di kawasan rumah sampah berhampiran kolej tempat dia belajar. Kisahnya bermula apabila aku dikejutkan oleh satu panggilan telefon pada satu malam yang sunyi. Jarang aku dapat panggilan pada waktu malam, jadi apabila telefon aku berbunyi malam tu, aku tau ini bukan panggilan telefon yang biasa dan sesuatu yang akan mengubah hidup aku akan berlaku. “Encik Razak?” aku dengar suara selepas aku mengangkat panggilan tersebut. “Saya minta maaf sebab call encik Razak pada waktu macam ni. Ini berkenaan anak Encik” Aku tak dapat lupa apa yang pertugas hospital tu katakan pada aku malam tu. Hati aku bagaikan luruh bila mereka beritahu apa yang berlaku kepada anak aku. Dan kalau boleh, aku tak mahu lagi melihat riak wajah isteri aku pada malam itu apabila aku sampaikan berita ini kepada dia. Malam itu aku dan isteriku, Sofia cepat-cepat bersiap untuk ke hospital untuk melihat keadaan anak aku. Ketika dalam perjalanan, isterik