Langkau ke kandungan utama

Seorang kekasih yang boleh menanggalkan wajahnya


Nana cuma bagitau pasal ni lepas lebih setahun kami bercinta. Waktu tu kami berdua tengah lepak tengok movie kat rumah dia. Aku pun mula la nak ambil kesempatan, aku cuba cium pipi dia tapi Nana tahan muka aku.

“Ada sesuatu yang saya nak bagitau pada awak” Nana cakap

Bila Nana cakap macam tu aku mula rasa tak sedap hati. Aku risau kalau Nana nak minta putus dengan aku sebab aku betul-betul sayang pada dia.

“Okay, cakap la, apa dia?” Aku balas

“Sebenarnya, saya boleh tanggal muka saya”

Aku tersentak bila Nana cakap macam tu. Biar betul “Awak cakap apa tadi?” aku tanya sambil nak tergelak. Tapi gelak tawa aku tak sempat keluar sebab aku nampak pada wajah Nana langsung tak ada tanda yang dia sedang bergurau. Wajah dia serious.

“Saya boleh tanggalkan muka saya” Nana cakap sekali lagi

“Maksud awak tanggalkan muka macam mana?” Aku tanya sekali lagi untuk kepastian supaya aku betul-betul faham apa benda yang dia cuba bagitau aku.

“Maksud saya muka saya ni boleh ditanggalkan. Macam topeng” Nana jelaskan. “Cuba awak tengok kat bahagian tepi muka saya, awak akan nampak satu garisan halus”

Lepas Nana cakap macam tu, aku dekatkan muka aku pada muka dia untuk lihat dengan lebih jelas. Garisannya memang halus dan susah nak nampak. Tapi kalau di perhatikan betul-betul memang ada garisan disekeliling muka Nana. Selama kami bercinta aku tak perasan garisan ni sehinggalah sekarang.

1001 persoalan mula bermain di fikiran aku.

“Saya tak nak awak tanya kenapa atau macam mana muka saya boleh ditanggalkan” Nana kata pada aku

“Saya tak boleh cerita semua tu pada awak, kalau awak tak dapat terima keadaan saya ni, awak patut tinggalkan saya sekarang. Saya bagitau semua ni pada awak sebab saya sayangkan awak dan saya nak hubungan kita pergi lebih jauh. Tapi untuk kita pergi lebih jauh, awak kena terima keadaan saya ni”

“Okay…” kata aku dalam keadaan terpinga-pinga. “Saya tak kisah pun kalau muka awak boleh tanggal macam topeng. Awak nampak cantik je pada saya”

“Ada lagi satu syarat. Setiap hari, selalunya pada waktu petang, saya perlu tanggalkan muka saya untuk mencuci bahagian dalam muka saya. Kalau tak, bahagian dalam muka saya akan reput. Biasanya proses ni makan masa lebih kurang sejam. Awak tak boleh sama sekali tengok muka sebenar saya, awak faham?” Kata Nana dengan nada dan riak wajah yang serious.

“O..o..Ok. Saya faham...jangan tengok muka sebenar awak” aku bersetuju dengan syarat kekasih aku walaupun aku masih tak faham sepenuhnya apa yang tengah berlaku.

Nana bangun dari sofa “Saya nak ke tandas untuk cuci bahagian dalam muka saya. Sementara tu awak fikir la elok-elok tentang apa yang saya cakap tadi. Kalau lepas saya selesai nanti awak masih kat sini, saya gembira. Tapi kalau awak nak pergi, saya boleh faham”

Nana berpaling dan terus pergi ke tandas. Aku terpaku je kat atas sofa sambil dengar bunyi pintu tandas tu ditutup.

--------

Aku cuba untuk fikir masak-masak tentang pekara ni. Sebab ini bermakna selama ni Nana memakai topeng yang menyerupai kulit sebenar.

Tapi kenapa? Adakah wajah Nana yang sebenar pernah terkena simbahan asid? Terkena kebakaran atau adakah Nana pernah terlibat dalam kemalangan sehingga muka dia rosak?

Yang pasti aku tak akan tahu sebab Nana dah cakap dia tak boleh cerita pada aku

Aku ke sana ke sini di sekitar ruang tamu rumah. Memikirkan tentang hubungan aku dan Nana. Aku suka Nana, betul-betul suka. Takkan aku nak tinggalkan dia.

Akhirnya, Nana keluar dari tandas. Dan pada ketika itu aku masih lagi disitu. Sebab aku suka dia dan dia senyum melihat aku.

---------------

Hubungan kami berterusan untuk setahun lagi. Sepanjang perhubungan kami, kadang-kadang aku perasan juga garisan halus di bahagian tepi muka Nana yang menunjukkan muka dia ni boleh ditanggalkan.

Tiap-tiap petang atau malam pula, Nana akan meneruskan rutin harian mencuci bahagian dalam muka dia.

Perasaan ingin tahu tak pernah hilang dalam diri aku. Aku sentiasa tertanya-tanya macam mana agaknya muka Nana lepas dia tanggalkan “topeng” dia. Aku selalu juga cuba pujuk-pujuk dia untuk ceritakan kisah muka dia tu atau tunjukkan muka dia yang sebenar, tapi setiap kali juga Nana akan jawab dengan lembut sambil tersenyum manis

“Kan saya dah cakap saya tak boleh cerita atau tunjuk pada awak”

---------

Selama ni, aku tak pernah cerita atau terfikir nak cerita pada sesiapa yang muka kekasih aku ni boleh ditanggalkan.

Sehinggalah satu hari aku cerita pada Badrul, kawan baik aku.

Badrul dengan aku membesar bersama, pergi ke kolej yang sama tapi lepas kolej kami bekerja di negeri yang berlainan. Aku di Johor manakala Badrul pula di Kuantan. Satu hari Badrul dapat kerja baru di Johor yang gajinya 3 kali ganda lebih tinggi dari kerja lama dia.

Badrul dengan aku memang selalu whatapps walaupun tinggal berjauhan. Bila aku dapat tau yang Badrul nak pindah ke Johor, aku terus ajak Badrul lepak sama-sama.

Kami pergi memancing sama-sama. Masa tengah memancing tu lah aku terlepas cakap pada Badrul tentang muka kekasih aku yang boleh ditanggalkan tu.

Mula-mula Badrul ingat aku main-main. Tapi lepas aku yakin kan dia berkali-kali akhirnya Badrul percaya.

“Macam mana muka dia tanpa “topeng” dia tu? Teruk ke?” Badrul tanya

“Aku tak tau Bad, aku tak pernah tengok” aku jawab

“Kau tak teringin ke nak tengok muka sebenar dia?” Badrul tanya lagi

Aku cuma diam je.

“Bro, kalau kau serious dengan Nana. Satu hari nanti kau akan kahwin dengan dia tau. Takkan kau tak tau muka dia macam mana. Apa kata kita set up satu kamera tersorok dalam tandas rumah dia. Bila dia cuci muka dia, dia kena tanggalkan muka dia kan? Lepas tu kita tengok la muka sebenar dia melalui rakaman tu” Badrul bagi cadangan pada aku.

“Tak nak la Bad, dia tak nak aku tengok, dan aku hormat keputusan dia” - aku membalas

“Aikkk..sejak bila pula buaya darat macam kau tau hormat keputusan perempuan ni” Badrul perli aku.

Kami sama-sama ketawa. Kemudiannya kami berbual pasal masa silam kami. Zaman-zaman kami buaya darat dulu.

--------------

3 bulan kemudian aku ajak Nana dan Badrul datang ke rumah aku untuk melepak sambil buat BBQ. Memandangkan Nana tak pernah jumpa Badrul, dan Badrul pula tak pernah lagi datang ke rumah aku sepanjang dia bekerja di Johor ni, aku rasa ni masa yang sesuai untuk mereka berkenal-kenal.

Waktu kami tengah seronok buat BBQ di halaman rumah aku, aku dapat call dari boss aku. Aku tak sempat angkat panggilan tu jadi aku kata pada Nana dan Badrul yang aku nak call boss aku balik.

Ketika itu Nana juga bagitau yang dia nak ke tandas untuk “cuci muka” sekejap. Nana tak tau yang aku dah bagitau Bad pasal muka dia. Dia ingat Badrul tak faham maksud dia bila dia cakap dia nak cuci muka.

“Badrul, sorry bro kau sorang-sorang BBQ dulu la ye. Aku nak call boss aku kejap je ni. Nana mungkin lama sikit kat tandas tu” aku cakap pada Badrul.

“Takpe bro, takde hal” Badrul balas

Aku pun call boss aku. Lebih kurang 15 minit berbincang dengan boss aku, aku dengar Badrul dan Nana kedua-duanya menjerit dalam keadaan ketakutan dari dalam rumah.

Aku pun berlari masuk dan dari ruang tamu rumah, aku dapati pintu tandas yang Nana selalu guna untuk cuci muka dia dah terbuka.

Dan Badrul pula sedang berdiri keras dengan mata yang terbeliak di depan tandas yang dah terbuka. Ditangan Badrul, aku nampak ada dawai besi yang telah diluruskan. Nampaknya Badrul dah cungkil kunci pintu tandas untuk melihat muka sebenar Nana.

“Jangan datang! Jangan masuk tandas! Saya tak pakai muka saya” Nana menjerit “Dia tengok! Badrul tengok muka saya!!” Nana menjerit dari dalam tandas

Aku tergamam di ruang tamu sebab tak tau nak buat apa.

Badrul yang tadinya hanya kaku didepan tandas, kini mula menjerit-jerit macam orang histeria sambil menunjuk kearah Nana yang berada di dalam tandas. Dia kemudianya menjadi lebih agresif dan mencucuk-cucuk kedua belah mata dia dengan dawai yang dia gunakan untuk mencungkil pintu tadi.

Aku cepat-cepat call ambulan. Dan sewaktu pasukan paramedik sampai, Badrul tengah terbaring depan tandas sambil kena sawan dalam keadaan mata dia berlumuran darah akibat dicucuk dengan dawai oleh diri dia sendiri ketika dia histeria tadi.

Nana pula waktu ni dah pakai muka dia balik. Cuma kali ni garisan di tepi muka dia nampak agak jelas. Mungkin Nana pakai muka dia dalam keadaan terburu-buru.

…………..

Seminggu kemudian aku dapat berita bahawa Badrul telah dipindahkan ke pusat rawatan untuk orang-orang gila. Mata Badrul juga buta sepenuhnya.

Nana rasa tertekan sangat akibat apa yang berlaku. Aku cuba tenangkan Nana. Aku bagitau Nana ini bukan salah dia.

Aku bagitau Nana yang aku dah cerita pada Badrul pasal muka dia, dan dia tak nak orang tengok muka dia yang sebenar, tapi Badrul sendiri yang cungkil pintu tu sebab nak tengok sangat. Ini semua bukan salah Nana.

“Ini sebabnya saya tak nak orang tengok muka saya, terutamanya awak. Orang yang saya sayang” kata Nana.

Tapi yang peliknya sejak peristiwa ni, perasaan ingin tahu aku semakin meluap-luap. Sampai satu tahap aku rasa macam aku nak pasang kamera tersorok je dalam tandas. Agaknya macam mana muka sebenar Nana???

TAMAT

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Ada sesuatu yang bersiul kat luar rumah aku tepat pada pukul 3 pagi setiap malam

Tiap-tiap malam, tak kira dalam apa cuaca sekalipun, ada sesuatu yang akan berjalan melintasi rumah aku sambil bersiul. Tapi aku cuma boleh dengar bunyi bersiul ni kalau aku duduk kat area ruang tamu atau dapur rumah aku. Rumah aku ni boleh dikatakan rumah paling hujung dalam kampung ni. Lepas je rumah aku ni dah jalan mati. Kalau kereta salah jalan biasanya terpaksa patah balik. Biasanya bunyi bersiul tu akan mula kedengaran dari bahagian depan ruang tamu rumah dan benda tu akan berjalan sambil melintas rumah aku hingga ke bahagian dapur. Bunyi bersiul tu akan hilang bila smpai ke jalan mati di belakang rumah aku. Masa aku kecil-kecil dulu, aku dengan kakak aku selalu juga pergi ke bahagian dapur rumah untuk curi-curi dengar bunyi bersiul ni. Mak dan ayah kami tak suka bila kami buat macam tu. Kalau ayah dapat tangkap kami cuba curi-curi dengar, ayah mesti mengamuk punya. Tapi ayah tak pernah la mengamuk lebih-lebih. Sebab walaupun kami pernah cuba curi-curi dengar, kami tak pernah la

Bunyi "BEEP" di telinga ku

Aku masih ingat dengan jelas peristiwa anak aku dirogol dan ditinggalkan di kawasan rumah sampah berhampiran kolej tempat dia belajar. Kisahnya bermula apabila aku dikejutkan oleh satu panggilan telefon pada satu malam yang sunyi. Jarang aku dapat panggilan pada waktu malam, jadi apabila telefon aku berbunyi malam tu, aku tau ini bukan panggilan telefon yang biasa dan sesuatu yang akan mengubah hidup aku akan berlaku. “Encik Razak?” aku dengar suara selepas aku mengangkat panggilan tersebut. “Saya minta maaf sebab call encik Razak pada waktu macam ni. Ini berkenaan anak Encik” Aku tak dapat lupa apa yang pertugas hospital tu katakan pada aku malam tu. Hati aku bagaikan luruh bila mereka beritahu apa yang berlaku kepada anak aku. Dan kalau boleh, aku tak mahu lagi melihat riak wajah isteri aku pada malam itu apabila aku sampaikan berita ini kepada dia. Malam itu aku dan isteriku, Sofia cepat-cepat bersiap untuk ke hospital untuk melihat keadaan anak aku. Ketika dalam perjalanan, isterik

Kisah pemandu Grabcar

Pengalaman ngeri pemandu Grab Sekarang ni dah beberapa tahun aku jadi pemandu Grab. Cerita yang aku nak kongsi kali ni seram ada, sedih pun ada. Satu malam aku pergi ambil penumpang. Bila aku sampai, aku dapati ada 4 orang tengah tunggu untuk naik kereta aku. Seorang lelaki tua, mungkin dalam usia 50an manakala lagi 3 orang penumpang pula kelihatan lebih muda dalam lingkungan usia 20an macam tu. Lalu mereka pun masuk ke dalam kereta aku. Salah seorang lelaki muda itu duduk di tempat duduk hadapan sebelah aku, manakala 2 lagi lelaki muda duduk bersama lelaki tua tersebut di tempat duduk belakang kereta. Aku perhatikan, dua orang budak muda yang duduk bersama dengan orang tua di belakang tu hanya membisu sahaja sepanjang perjalanan. Salah seorang dari mereka memakai sweeter dengan logo adidas yang besar dibahagian dada, manakala seorang lagi pula pakai t-shirt warna kelabu dan memakai snow cap di kepala. Sepanjang perjalanan itu, aku, budak muda yang duduk di kerusi depan dan orang tua d